Interview: Estelle




















Was je altijd met muziek bezig?
''Ik kan me niet herinneren dat ik ooit niet met muziek bezig was. Maar ik heb ook gewerkt als journaliste, als runner bij een productiemaatschappij en was zelfs ooit receptioniste.''

Je komt heel zelfverzekerd over in je liedjes. Ben je nooit onzeker? ''Er is altijd een moment dat je denkt: shit, ik had dit moeten zeggen. Iedereen heeft dat. Mijn liedjes zijn mijn momenten daarna, dat ik baal dat ik iets niet heb gezegd.''

Ben je nu wel zelfverzekerder met mannen? ''Ja. Dit album was therapeutisch. Ieder nummer gaat over een andere jongen. Nou ja, of twee liedjes over één jongen. Maar ik liet al die mannen een loopje met me nemen. In mijn muziek was ik heel sterk, maar in mijn priveleven was ik een watje.''

Herkennen ze zich in jouw liedjes? ''Ja, eentje heeft onlangs zijn excuses nog aangeboden. Zei: 'O mijn god, ik wist het niet. He spijt me zo.' Nou, je hebt me dus wel gekwetst, mannetje.''

Welk liedje en dus man betekent het meest voor jou? '''More Than Friends', want dat ging zeker anderhalf jaar door. Vooruit, achteruit... met een van mijn beste vrienden. Ik was met hem en dacht: waar ben ik mee bezig? Hij is die jongen die zijn excuses aanbood.''

Ben je nog steeds vrienden met je exen? ''Sommigen moet je zeker uit je leven verbannen, als het complete eikels zijn. Je leert van ze en dan ga je verder. Maar anderen zijn de moeite waard om vrienden mee te blijven.''

Wat vind je van Amsterdam? ''Het is hier zo mooi: het zijn de grachten. Mijn band gilde meteen: 'Red Light District, coffeeshops!' Na de show, boys. Ik blow niet.''

Wat doe jij dan wel? ''Een lekker drankje drinken. Ik ben gek op een Mexicaanse tequila waar je goed op kunt losgaan. Heerlijk. Ik had zo'n avond na de Mobo Awards. Ik weet er weinig meer van, maar de foto's op Facebook liegen er niet om. Kan iemand die eraf halen, alsjeblieft?''

Je zit veel in hotelkamers. Hoe zorg je dat je je daar thuis voelt? ''Het eerste wat ik doe? Ik pak al mijn kleren uit de koffer en gooi ze door de kamer. Zo baken ik mijn territorium af, haha. Nog een paar schoentjes in die hoek... En dan balen als ik het allemaal weer moet inpakken.''

Wat is thuis voor jou? ''Home is where your heart is - en op dit moment is mijn hart in mijn appartementje in Brooklyn. De helft van mijn schoenen is daar, dus dat is thuis voor mij.''

Hoeveel paar schoenen heb je eigenlijk? ''De laatste keer dat ik het checkte zat ik over de driehonderd, dus het zijn er zeker rond de vierhonderd nu. Er zijn ook zo veel leuke! En ik wil bij iedere outfit een ander paar hebben.''

Vroeger was je echt een straatschoffie. Nu ben je helemaal glammed up. ''Ik had zoiets van: ik word er niet jonger op, mijn borsten zien er goed uit, mijn benen zijn mooi...''

Laten we eens een jurk proberen? ''...Ja, precies! Ik wil dat mijn kinderen kunnen zeggen dat mama vroeger sexy was! Ik wil ze foto's tonen en dan laten weten hoe ze mijn lichaam hebben verziekt, haha. Nee, grapje. Ik omarm gewoon mijn vrouwelijkheid.'

Waar zie jij jezelf over tien jaar: met man en kids op het platteland of met een knalcarriere? ''Beetje van beide, maar zeker niet op het platteland. Ik ben een stadsmeisje! Die kids wil ik, net als de carriere. Ik ben die Madonna-chick, ik blijf bewegen. Tot ik zeventig ben: hell yes!''