Interview: Vanessa Hudgens

Non-stop in de schijnwerpers staan, is niet altijd leuk. Daar weet Vanessa Hudgens (19) alles van. Haar privékiekjes belandden op internet en de roddelbladen deden hun best haar relatie met Zac Efron kapot te schrijven. Maar Vanessa blijft nuchter. Met opgeheven hoofd heeft ze met veel plezier een nieuwe High School Musical-film gemaakt, genaamd High School Musical 3: Senior Year! Cosmogirl sprak met haar..

Bladen schreven het afgelopen jaar pagina's vol met de grootste lariekoek over miss Hudgens. Wat dan? Nou om een paar hardnekkige roddels te noemen: dat Zac Vanessa zou hebben gedumpt omdat ze jaloers zou zijn. Dat hun relatie een publiciteitstunt was en altijd onecht is geweest. Dat Zac eigenlijk op jongens valt en dat Vanessa alleen maar wordt gebruikt voor zijn goede imago. Oftewel, allemaal nare geruchten & roddels. Hoe Cosmogirl dat zo zeker weet? CG mocht exclusief een kijkje nemen op de filmset van de nieuwste High School Musical 3: Senior Year en zagen daar met eigen ogen hoe smoorverliefd Vanessa en Zac samen waren. Op het moment dat de camera's stopten met draaien en ze dachten dat niemand keek, gaven de twee lovebirds elkaar stiekem een kus, fluisterden elkaar woorden toe en zij raakte steeds even zijn hand of been aan. Geen twijvel mogelijk: met ''Zanessa'' zit het wel goed. En met Vanessa zelf? Hoe houdt zij het vol in Hollywood?



Word je verdrietig als je de verhalen over jou en Zac leest in de roddelbladen?

''Ja natuurlijk, dat is ook precies de reden waarom ik geen bladen meer koop en ik mezelf niet meer google. De mensen die zulke dingen schrijven, kan het niets schelen wat al die verhalen met mij en Zac doen. Maar ik probeer mijn leven er niet door te laten beinvloeden, want dan hebben ze juist hun zin.''

Voel jij je een voorbeeld voor andere meiden?
''Nee, zo zie ik mezelf niet. Ik probeer om het goede voorbeeld te geven, maar ik kan niet meer of anders zijn dan mezelf. Wel probeer ik jonge meiden te waarschuwen voor de fouten die ik heb gemaakt. Een voorbeeld? Nou, ik heb bijvoorbeeld samen met mijn beste vriendin een keer allerlei gekke foto's gemaakt. We staken onze tong uit, gaven elkaar een kus op de wang. Allemaal heel onschuldig, we waren gewoon supermelig. Totdat zogenaamde vrienden die foto's van mijn MySpace-pagina plukten en er foute verhalen bij zijn gaan verzinnen.''

Je moet helemaal in shock zijn geweest toen je de naaktfoto's van jezelf op internet ontdekte?
''Ik freakte, kon niet geloven dat iemand me dit aandeed! Het is hartstikke stom wat ik heb gedaan en ik ben heel naief geweest om te denken dat niemand anders die foto's te zien zou krijgen. Tot ze dus ineens op internet stonden en de hele wereld mij kon bekijken. En ja, dus ook mijn familie. Daar schaamde ik me nog wel het meest voor.''

Waren je ouders kwaad?
''Nee, ze reageerden juist lief en zeiden dat niemand zich hoeft te schamen voor zijn naakte lichaam. Mijn ouders snappen heel goed dat ik een gewone tiener ben die fouten maakt. Ik doe mijn best, maar ik kan niet altijd miss perfect zijn. En ik zal heus nog wel een keer negatief in het nieuws komen. Iedereen heeft namelijk zijn zwakke momenten. Maar weet je wat ik zo jammer vind? Dat je alleen leest over sterren die dronken zijn of zich misdragen. Wanneer laten ze ook eens de positieve kant van Hollywood zien? Kijk ons hier staan op de set van High School Musical 3, allemaal jonge, enthousiaste mensen die keihard aan hun carriere werken.''

Wat is het stomste gerucht dat je over jezelf hebt gelezen?
''Dat Ashley (Tisdale, Sharpay in HSM) en ik een hekel aan elkaar hebben. De bladen hebben bedacht dat er wel concurrentie tussen ons moet zijn omdat we allebei in High School Musical spelen. Maar we voelen dat zelf helemaal niet zo, we zijn juist heel goede vriendinnen.''

Wat doen Ashley en jij in je vrije tijd?
Lachend: ''Vrije tijd? Wat is dat? Nee serieus, de weinige momenten dat we allebei vrij zijn, doen we dezelfde dingen als andere meiden. Naar de film, uit eten of we plannen een meidenavondje met onze beste vriendinnen. En we shoppen natuurlijk veel, heel veel!''



Heb jij het gevoel dat je er altijd goed uit moet zien?
''Ja, die druk is er wel. Ik wil niet dat iedereen roept dat ik een enorme slons ben. Gelukkig ben ik gek op mooie kleding, dus eigenlijk zijn die paparazzi wel een goed excuus om steeds weer iets nieuws te kopen. Je kunt als beroemdheid natuurlijk niet twee keer in hetzelfde worden gefotografeerd, haha.''

Hoe zou jij je stijl omschrijven?
''Dat hangt heel erg van mijn stemming af. De ene dag ben ik een flowergirl met een vrolijk vlinderjurkje, zoals vandaag. Soms loop ik het liefst alleen maar in zwart en een andere dag kleed ik me juist weer funky. En als ik niet herkend wil worden, trek ik gewoon een joggingpak aan, Uggs eronder en zet ik een grote hoed op.''

Vind je het nooit moeilijk om verkering te hebben met iemand die zo populair is bij de meisjes?
''Niemand vindt het natuurlijk leuk om haar vriendje te delen en al helemaal niet met de hele wereld. Soms is het lastig, want er zitten een heleboel meiden achter Zac aan. Gelukkig ben ik net zo snel jaloers. Hij heeft voor mij gekozen en ik heb genoeg zelfvertrouwen om te weten dat hij er niet zomaar met een ander vandoor gaat.''

Denk je dat jullie voor altijd samen zullen blijven?
''Ach, daar ben ik helemaal niet mee bezig. We hebben het leuk samen en Zac is het beste vriendje dat ik me kan wensen, maar niet alles draait om hem. Sommige meiden leven alleen voor hun vriendje en vergeten alles en iedereen om zich heen. Dat vind ik jammer, want juist je vriendinnen zijn het allerbelangrijkste in je leven!''

Heb je nog goede tips voor Cosmogirls die de jongen van hun dromen willen versieren?
''Blijf jezelf, dat heb ik ook altijd gedaan. Als een jongen je dan niet leuk vindt, past hij gewoon niet bij je. Ik ben zelf best een maffe chick, zo iemand die de hele dag loopt te dollen en rare dansjes doet op de set. Als Zac me daarom stom had gevonden, dan was het nooit wat geworden. Dan had ik gedacht: jammer lekker ding, jij bent dus niet mijn type!''

Vanessa & Zac zijn vanaf vandaag te zien in de bioscoop met High School Musical 3, Senior Year!


ABOUT VANESSA HUDGENS
Haar volledige naam is Vanessa Anne Hudgens * Ze is een mix van Filippijns, Chinees, Latijns-Amerikaans en Iers-Amerikaans bloed * Ze krijgt sinds de middelbare school thuis les in plaats van op school * Vanessa was nummer 12 in Maxim's Hot 100 Woman 2008-lijst * Haar eerste acteerklus sleepte ze binnen toen een vriendin niet naar de auditie voor een commercial kon en Vanessa in haar plaats ging * Ze is gek op horrorfilms en chocolade * En wil ooit nog een keer een skydive maken - ook al heeft ze hoogtevrees.