Interview: Doutzen Kroes

Van de catwalk van Victoria's Secret via een shoot op Belize naar haar appartement in NYC. De carrière van Doutzen Kroes (23) is niet te stuiten. Toch is ze zo vaak mogelijk in Nederland, want ondanks haar glamourleven is en blijft ze een nuchtere Friezin. Glamour sprak met haar..



Hoe gaat het met je?
''Goed! Ik ben heel gelukkig, geniet met volle teugen van het leven. Van de welverdiende vakantie met mijn vriend op Cuba, van de zeiltocht gisteren met mijn vader op de Friese meren, van de plekken waar ik voor mijn werk kom. Ik probeer om heel bewust te genieten en daardoor gelukkig te zijn.''

Dat is wel eens anders geweest?
''Toen ik net model was, had ik het zwaar. Ik was een beetje down, had ongelooflijke heimwee. Op een gegeven moment heb ik voor mezelf de knop omgezet. Ik zat voor een fotoshoot op een hagelwit strand tussen de palmbomen toen mijn ogen opengingen. Ik dacht: Ik ga hier niet zitten huilen omdat ik naar Friesland wil. Ik ga genieten, anders kan ik er beter mee stoppen en weer naar school gaan. Kijk, die heimwee zal nooit helemaal verdwijnen. Ik ben sterk verbonden met Friesland en met mijn ouders, maar ik heb mijn weg gevonden. Ik vlieg geregeld voor een weekendje naar huis. Daar investeer ik echt in. Als ik bij de KLM-incheckbalie in New York sta word ik al blij. Het is misschien duur, maar daardoor blijf ik positief en kan ik het modellenwerk met plezier blijven doen.''




Hoe zelfverzekerd ben jij?
''Ik probeer heel erg om zelfverzekerd te zijn en dat ook uit te stalen. Maar ondertussen ben ik net als elke vrouw niet altijd blij met wat ik 's ochtends in de spiegel zie. Er kan altijd wel iets anders of beter. Maar ik probeer me dan te focussen op de dingen die ik wél leuk vind. Ik ga altijd met een positief gevoel de deur uit. Vanbinnen ben ik heel zelfverzekerd. Ik ben blij met de manier waarop ik in het leven sta, met hoe ik me voel, met hoeveel respect ik voor anderen heb. Daar haal ik voldoening uit. Uit het gelukkig zijn en dat geluk ook iedereen te gunnen.''



Vooruitstrevend en modern. Zo karakteriseert Doutzen haar opvoeding in het Friese dorpje Eastermar.
''Twee jaar geleden las ik het boek 'The Secret' en dat was voor mij een feest van herkenning. Zo ben ik opgevoed. Mijn ouders hebben mij en mijn zusje altijd ons eigen ding laten doen, ze geloofden in ons en zagen nooit beren op de weg.''

Een standaard plattelandsgezin was het niet.
''Als ik nu zie hoe mijn ouders ons hebben opgevoed.. Met homeopathische geneesmiddelen en biologisch eten bijvoorbeeld. Dat is nu misschien een hype, maar toen ik met mijn boterhammen met tahin en honing op school kwam, zaten mijn klasgenoten nog raar te kijken.''

Vriendjes en vriendinnetjes kwamen graag bij de familie Kroes over de vloer.
''Iedereen vond mijn ouders leuk. We voelden ons niet dom of jong ten opzichte van hen. Ze luisterden echt naar ons en wij deden gewoon mee aan de grote-mensengesprekken. Dat was bij vriendinnetjes thuis wel anders.''




Vlogen ze elkaar vroeger nog geregeld in de haren, inmiddels is de band tussen Doutzen en haar twee jaar jongere zusje Rens bijzonder hecht.
''We hebben leuke gesprekken, gaan veel beter met elkaar om.''

In Friesland noemen ze je 'us Doutzen' ('onze Doutzen'..). Hoe ervaart je zusje dat?
''Mijn zusje Rens gaat daar erg goed mee om. Ze is trots op mij en ik op haar. We kunnen het goed met elkaar vinden. Maar als kind waren we gewoon heel verschillend. Zij was echt het meisje-meisje, terwijl ik net een jongen was. Barbies waren aan mij niet besteed, ik vroeg voor sinterklaas gewoon een trekker. Tot grote hilariteit van de jongens in mijn klas.''



Waar zullen we jou nooit zien?
''In een dierentuin. Ik vind het vreselijk dat dieren in gevangenschap moeten leven alleen maar zodat wij ze kunnen bekijken. Een olifant hoort niet in Emmen of Amsterdam.''

Ben jij een big spender?
''Ja, maar ik heb een hekel aan winkelen. Voor mijn werk moet ik me al zoveel omkleden dat ik dat verder tot een minimum beperk. Eens per seizoen sla ik stevig mijn slag, in Parijs of in New York bij Barneys of in Soho. Dat is heel even veel geld uitgeven, maar dan ben ik weer helemaal up-to-date voor het seizoen. Met mijn vriendinnen vind ik het trouwens wel heel leuk om te shoppen. Nu de dollar zo laag staat, kunnen ze bij H&M en Zara in New York helemaal losgaan.''

Terwijl er in Nederland druk werd gesperculeert over een relatie tussen Doutzen en schaatser Sven Kramen, vormde Doutzen in werkelijkheid al een koppel met de New Yorkse dj Greg, het neefje van Lenny kravitz.
Wat maakt je vriend Greg zo bijzonder?

''Hij is ambitieus, zelfverzekerd en grappig. Drie dingen die heel belangrijk voor me zijn. En hij is ook nog heel erg lief. We zijn niet alleen geliefden, maar ook goede vrienden van elkaar. En bovenal ben ik hélemaal verliefd op hem. Het is niet normaal!''



Wat staat er nog op je verlanglijstje?

''Op de cover van de Amerikaanse Vogue. Alleen.''

Hoe zie jij je toekomst?
''Voorlopig ben ik nog volop bezig met modellenwerk. En daarna? Acteren? Een eigen lijn opzetten? Ik moet er nog goed over nadenken. Ik wil in elk geval origineel blijven. Privé ben ik er al uit. Zet mij op een oud boerderijtje midden in de natuur waar ik zelf kazen en wijn kan maken. Waar weet ik nog niet, wel dat het met kinderen is. Want die wil ik heel graag. Als ik later groot ben..''
Bron: Glamour