Interview: Yfke Sturm in New York

Ze zou het zo van de daken kunnen schreeuwen: Yfke Sturm is supergelukkig. Glamour Living zocht het stralende topmodel op in 'haar' Manhattan, en sprak haar over de liefde voor NYC, échte vriendschappen, married life met Imad en de rust die ze vindt in hun bijzondere loft. 'We genieten hier volop van het leven.'

De locatie? Een loft in de hippe wijk Chelsea in downtown Manhattan. De delftsblauwe klompjes aan de deurklink verraden subtiel de herkomst van de bewoners. Samen met manlief Imad bewoont topmodel Yfke een loft in ''the city that never sleeps''.

Hoe sta je momenteel in het leven?
'Heerlijk. Ik ben supergelukkig, meer dan ik ooit ben geweest, heb lieve vrienden om me heen, een heerlijk appartement. De afgelopen jaren heb ik echt een stevige basis gecreeerd. Die had ik niet toen ik acht jaar geleden als model naar New York kwam. Toen zat ik hier in m'n eentje, kende ik niemand. Nie dat ik het niet naar mijn zin had, ik vond de stad meteen fantastisch. Maar er kwam ook een bepaalde eenzaamheid bij kijken. Doordat ik die periode heb meegemaakt, geniet ik des te meer van waar ik nu sta.'

'Ik ben niet zo Nederlands dat ik standaard een boodschappenlijstje afwerk. Ik ben heel makkelijk, kijk wat ik lekker vind en stop dat in mijn mand.'

Wat maakt jullie huis zo bijzonder?
'Dat ik er drie jaar woon. Het is voor het eerst in tien jaar tijd dat ik zo lang achter elkaar op dezelfde plek zit. Dat voelt fijn. Hiervoor was ik nogal onrustig op huizengebied. Ik begon in een modellenappartement. Allemaal leuk en aardig, maar op een gegeven moment was ik wel klaar voor de volgende stap en betrok mijn eigen studio. Daarna kreeg ik een appartement met een slaapkamer. Entoen ik weer meer ging verdienen een tweekamerappartement. Steeds een upgrade, maar toch hield ik dat claustrofobische gevoel. Als ik langer dan een dag in mijn appartementje zat, wilde ik weer naar buiten. Ik houd van grote ruimtes. Dat vind ik ook zo heerlijk aan Nederland. Als je daar een huis hebt, al is het maar een rijtjeshuis, dan heb je niet zo'n klein gevoel. Daarom ben ik ook zo blij met onze loft. Het is open en lekker ruim, precies waar we naar op zoek waren.'

'Ik eet eigenlijk nooit thuis. Het zal nog moeilijk worden als ik niet meer in New York woon, dan móet ik wel leren koken.'

Wat is je favoriete plek in huis?
''s Ochtends zi ik graag naast het fornuis op een tafeltje onder mijn wall of fame. Nou ja, wall of fame, het zijn niet allemaal bekende mensen, maar het zijn wel fijne foto's met vrienden tijdens feestjes en partijen. Als ik wakker word en die foto's zie, krijg ik meteen een glimlach op mijn gezicht. Imad maakt er altijd grapjes over. Dat ik net zo'n oude vrouw ben die van achter de geraniums naar buiten kijkt. Maar ik vind het heerlijk: met mijn kopje thee mensen kijken. Dat s echt mijn moment van rust.'

'Ik winkel vaak en graag. Het voelt als ontspanning. Vooral na het werk, dan vind ik ook dat ik het heb verdiend.'


Ga je vaak de stad uit als je vrij bent?
'Ja, want als ik thuisblijf, heb ik altijd nog een waslijst aan dingen die ik moet doen. Als het lekker weer is, gaan we naar de Hamptons. Imad heeft daar met zijn beste vriend een huis gehuurd met zwembad en tennisbaan. Dan zitten we daar met vrienden lekker te luieren, te barbecueen en plezier te maken. Het is echt even ertussenuit. Ik zie het een beetje als het Bloemendaal van New York.'

Hoe balanceer jij je carriere met je priveleven?
'Door mijn prioriteiten te stellen. Ik maak tijd vrij voor quality time met mijn man. En ik boek mezelf uit voor bijzondere gelegenheden. Een bevriend stel gaat trouwen op Bali en ik had op die datum al drie grote klussen kunnen doen, maar ik vind het belangrijk om bij hun huwelijk te zijn.'

'Mijn man die me vertelt dat hij van me houdt, een kop koffie bij mijn ouders in Almere: van dit soort dingen word ik pas echt gelukkig.'

Heb je nog veel vrienden van vroeger?
'Ik heb nog drie goede vriendinnen in Nederland. En de rest heb ik leren kennen in New York. Als je eenmaal met leuke mensen omgaat, ontmoet je makkelijk meer leuke mensen. In New York kun je op een avond wel tien nieuwe mensen leren kennen. Al moet ik zeggen dat sommige New Yorkers wat oppervlakkig kunnen zijn.'

'We hebben thuis twee bedden staan. We zijn zo gewend om te reizen dat we om de drie dagen in een ander bed willen slapen.'

Hoe spendeer jij je vrije tijd het liefst?
'Ik ga graag met vriendinnen naar de spa. Eerst lunchen en dan lekker onderuitzakken voor een massage of pedicure, heerlijk. Je kunt zo binnenlopen zonder afspraak, het gaat zo makkelijk hier. Laatst stapte ik voor de derde achtereenvolgende dag bij dezelfde salon binnen. Dat ze echt zeiden: 'You're back again,' haha. En verder: lekker met Imad lunchen in Soho, daarna wandelen, winkelen en 's avonds met vrienden eropuit.'
Bron: Glamour Living